Jadi siapakah Ahlul Hadith ?

Oleh Syeikh Dr Rabi’ bin Hadi Al-Madkhali

Mereka adalah orang-orang yang berjalan di atas jalan para sahabat dan orang-orang yang mengikuti mereka dalam kebenaran, dalam berpegangan pada Kitab dan Sunnah, menggigitnya dengan gigi geraham mereka, dan meletakkannya (yaitu Al-Qur'an dan Sunnah) lebih diutamakan daripada pernyataan atau kod dan tingkah laku - baik dalam akidah, atau ibadah seperti hubungan dan transaksi, sikap, politik atau kehidupan sosial.

Mereka adalah orang-orang yang teguh dalam hal dasar-dasar agama dan furuiyyah, yang Allah turunkan dan mewahyukan kepada hamba dan Rasul-Nya Muhammad (Sallallaahu alaihi wasallam). Mereka adalah orang-orang menyahut panggilan untuk berpegang kepadanya dengan segala usaha, ketulusan dan kesungguhan yang cekal. Mereka adalah orang-orang yang membawa ilmu Nabi (shallallaahu alaihi wasallam), membersihnya daripada penyelewengan dari orang-orang yang berlebihan (dalam hal) dan dakwaan yang berlebihan daripada orang-orang yang salah dan tafsiran orang-orang yang bodoh.

Mereka adalah orang-orang yang memerhatikan dan setia menunggu untuk setiap kelompok yang telah menyimpang dari jalan Islam, seperti Jahmees dan Mu'tazilees dan Khawaarij dan Rawaafidh dan Murji'ah dan Qadriyyah dan semua mereka yang telah menyimpang dari jalan Allah dan telah mengikuti keinginan mereka di setiap waktu dan tempat - mereka tidak terpengaruh oleh celaan daripada pemfitnah, kerana Allah.

Mereka adalah kelompok yang Rasulullah telah memuji dan menyebutnya dalam hadisnya, dalam riwayat Tarmizi rhm [2193][i] dari Hadis Mu’awiyah bin Qurrah daripada ayahnya secara marfu’:


لا تزال طائفة من أمتي منصورين، لا يضرهم من خذلهم حتى تقوم الساعة.
“Sentiasa ada segolongan daripada umatku yang diberi pertolongan, tiada yang dapat memudharatkannya daripada hinaan terhadap mereka, sehinggalah berlakunya hari kiamat.”

Mereka adalah golongan selamat yang tetap kekal berada atas jalan Rasul dan para sahabatnya ada di atas, mereka yang telah dibezakan dan istilahkan oleh Rasulullah Shallallahu 'ketika baginda saw menyebut bahwa umat ini akan dibagi menjadi 73 golongan, semua pergi ke neraka kecuali satu dan dikatakan, "Siapakah mereka, wahai Rasulullah?" Dia bersabda, "Mereka adalah orang-orang yang berada di atas apa yang aku dan sahabat aku berada di atasnya."

Dan ini bukan sesuatu yang kita katakan sebagai ketaksuban atau hanya dakwaan semata-mata, tetapi sesungguhnya kita berbicara tentang kenyataannya dan bahwa teks al-Quran dan Sunnah menjadi saksinya, sejarah menjadi saksinya, dan juga kenyataan mereka (yaitu Ahlul -hadits 's), keadaan mereka, tulisan-tulisan dan karya-karya mereka juga memberi kesaksian. Mereka adalah orang-orang yang meletakkan di depan mata mereka kalam Allah:

Dan berpeganglah kamu semua bersama-sama, ke tali Allah.

Dan firman-Nya:

Dan membiarkan orang-orang yang menentang perintah Rasul berhati-hati supaya jangan ada fitnah menimpa mereka atau siksaan yang pedih akan ditimpakan pada mereka. [3]

Mereka adalah yang paling kuat dalam menghindarkan diri dari menentang perintah Rasul dan yang paling jauh dari fitnah. Mereka adalah orang-orang yang membuat pendirian mereka:


Tapi tidak, demi Tuhanmu! Mereka tidak beriman, sehingga mereka menjadikan kamu (hai Muhammad (Sallallaahu alaihi wasallam)) hakim dalam semua sengketa antara mereka, dan tiada dalam diri mereka pertentangan terhadap keputusan-keputusan engkau, dan menerimanya dengan penuh ketundukan. [4]


Mereka adalah orang-orang yang memberi kepada al-Quran dan Sunnah nilai sejati dan memberikan kehormatan dan penghormatan yang layak, memberi keutamaan kepadanya ke atas semua kenyataan umat manusia, dan mendahulukan bimbingannya di atas petunjuk dari semua orang , dan mereka menghakimi dengannya dalam segala urusan dengan penuh kenikmatan, dengan dada yang dilapangkan dan bebas dari hambatan atau penyempitan, dan mereka tunduk kepada Allah dan Rasul-Nya (dengan) sebuah ketaatan yang sempurna dalam 'aqidah dan ibadah mereka dan hubungan mereka. Mereka adalah orang-orang yang diisyaratkan Allah dengan firman-Nya yang benar:

Satu-satunya perkataan orang yang beriman ketika mereka dipanggil kepada Allah dan Rasul-Nya (shallallaahu alaihi wasallam) untuk menjadi hakim di antara mereka, adalah bahwa mereka berkata, "Kami dengar dan kami taati", dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.[5]


Mereka kesemuanya adalah para sahabat ra dan di barisan depan mereka adalah khalifah ar-rasyhidiin.
Adalah pemimpin taabi'een dan di barisan hadapan mereka:
Sa'id ibn al-Musayyib (w. 90H), 'Urwah bin Zubair (wafat 94H), 'Alee ibn al-Hussain Zain Al-'Aabideen (w. 93H), Muhammad bin Hanafiya (w. 80H),' Ubaydullaah bin 'Abdillaah bin' Utbah bin Mas'ud (w. 94H atau yang lebih baru ), Salim bin 'Abdillaah bin' Umar (w. 106H), Qaasim bin Muhammad bin abee Bakar as-Sadeeq (w. 106H), al-Hasan al-Basree (w. 110H), Muhammad ibn Sireen (w. 110H) , 'Umar bin' Abdul-Aziz (w. 101H) dan Muhammad bin Shihaab az-Zuhree (w. 125H).

Kemudian Atbaa'at-Taabi'in dan di barisan hadapan mereka: Imam Malik (w. 179H), al-Awzaa'i (w. 157H), Sa'id bin Sufiyaan ath-Thawri (w. 161H), Sufyan bin Uyaynah (w. 198H), Ismaa'il bin Ubya(w. 193H), Laits ibn Saad (w. 175H) dan Abu Hanifah Nu'maan (w. 150H).

Kemudian orang-orang yang mengikuti mereka dan di barisan hadapan mereka: 'Abdullah bin al-Mubaarak (w. 181H), Waki' ibn al-Jarraah (w. 197H), maka Imam Muhammad bin Idris abu-Shaafi'e (w. 204H ), 'Abdur-Rahman bin Mahdee (w. 198H), Yahya bin Sa'id Al-Qataan (w. 198H) dan Afaan bin Muslim (w. 219H).

Lalu murid-murid mereka yang mengikuti mereka dalam metodologi ini, dan di barisan hadapan mereka: dari Imam Ahmad bin Hanbal (w. 241H), Yahya bin Ma'in (w. 233H) dan 'Ali ibn al-Madini (w. 234H) .

Lalu anak murid mereka seperti al-Bukhari (w. 256H), Muslim (w. 261H), Abi Hatim (w. 277H), Abi Zara '(Abu Zur'ah?) (W. 264H), Abu Dawud (w. 275H ), at-Tirmidzi (w. 279H) dan An-Nasaa'i (w. 303H).

Kemudian orang-orang yang berjalan di atas jalan mereka pada generasi yang mendahului mereka, seperti Ibn Jarir (at-Tabari) (W. 310H), Ibn Khuzaimah (w. 311H), ad-Daaraqutni (w. 385H) di masanya, al -Khatib al-Baghdaadi (w. 463H) dan Ibn 'Abdul-Barr An-Niwaari (w. 463H).

Dan 'Abdul-Ghani al-Maqdasi (w. 620H), Ibnu Shalat' Ied (w. 643H), Ibnu Taimiyah (w. 728H), al-Mizzi (w. 743H), Ad-Dzahabi (w. 748H), Ibnu Katsir (w. 774H) dan mereka yang hidup sezaman pada waktu mereka dan orang-orang yang datang sesudah mereka, dan mengikuti jejak mereka dalam berpegang pada Kitab dan Sunnah sampai hari ini.

Inilah yang saya maksud dengan Ahlul-hadits.

Comments

Popular posts from this blog

Tasrif (تصريف): Pengenalan

Tanda Al-Ismu:"ا ل" dan التنوين

Mengenal Kata Nama الأسم