Latarbelakang Surah Al-Baqarah

Surah Al-Baqarah Diturunkan Di Madinah.

Tiada perselisihan pandangan tentang keseluruhan al-Baqarah diturunkan di Madinah. Lebih lagi al-Baqarah adalah surah pertama yang diturunkan di Madinah, semasa, Allah swt berfirman,

وَاتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ
“Dan takutlah kamu pada hari kamu dikembalikan padanya kepada Allah” adalah ayat yang akhir yang diturunkan dari al-Quran.

Juga ayat tentang usury adalah antara ayat yang akhir diturunkan. Khalid bin Ma’dan pernah memanggil al-Baqarah sebagai fustat al-Quran. Ada ulama berkata bahawa ia mengandungi beribu insiden baru, beribu suruhan dan beribu larangan. Mereka yang membilang mengatakan bahawa jumlah bilangan ayat al-Baqarah adalah 287, dan perkataannya 6,221 patah perkataan. Seterusnya, hurufnya adalah 25,500 huruf. Wallahualam.

Ibnu Juraij meriwayatkan bahawa ‘Ata berkata bahawa Ibnu Abbas berkata, ‘Surah al-Baqarah diturunkan di Madinah’. Juga berkata Khasif dari Mujahid bahawa Abdullah bin Zubair berkata; ‘Surah al-Baqarah diturunkan di Madinah’. Beberapa imam dan ulama tafsir mengutarakan kenyataan yang sama, dan tiada sebarang perbezaan pandangan tentang ini sebagaimana kami nyatakan terdahulu.

Shahihain merakamkam bahawa Ibnu Mas’ud sebelah kirinya Ka’bah dan sebelah kanannya Mina dan membaling 7 batu kecil (di Jamrah) dan berkata, “Kepada seorang yang surah al-Baqarah diturunkan (Nabi saw) telah melakukan lontaran (ritual Hajji) yang sama.” Shahihain merakamkan hadis ini.

Seterusnya, Ibnu Marduwiah melaporkan satu hadis Shu’bah dari ‘Aqil bin Talhah dari ‘Utbah bin Marthad; “Nabi saw menyaksikan para sahabatnya tidak berada di barisan (saf) pertama dan beliau bersabda,
يَا أَصْحَابَ سُورَةِ الْبَقَرَة
“Wahai sahabat surah al-Baqarah”.

Saya rasa peristiwa ini berlaku semasa perang Hunain apabila sahabat berundur. Kemudian, Nabi saw mengarahkan Ibnu Abbas (pakciknya) memanggil dengan kuat,

يَا أَصْحَابَ الشَّجَرَة
“Wahai sahabat kepada pohon” bermaksud para sahabat yang terlibat dalam perjanjian ar-Ridwan (di bawah pohon).

Dalam riwayat lain, Ibnu Abbas merayu, “Wahai sahabat surah al-Baqarah!” menggesa mereka kembali, jadi mereka kembali dari setiap arah.

Juga, semasa Perang al-Yamamah, menentang tentera Musailamah al-Kazab, para sahabat mulanya berundur kerana jumlah askar yang besar dalam pasukan tentera Musilamah al-Kazab. Orang Muhajirun dan Ansar berseru antara satu sama lain, mengatakan; “Wahai orang surah al-Baqarah!” Kemudian Allah swt telah memberi kemenangan mereka ke atas musuh, semoga Allah merahmati dengan semua para sahabat Rasulullah saw.

Sambungan seterusnya tafsir ayat surah al-Baqarah..

Comments

Popular posts from this blog

Tasrif (تصريف): Pengenalan

Tanda Al-Ismu:"ا ل" dan التنوين

Mengenal Kata Nama الأسم