Hari Anugerah

Alhamdulillah !

"Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! La ilaha illa Allah huwa Allahu Akbar ! Allahu Akbar wa lillahil Hamd !"

Ramadhan tidak berlalu pergi meninggalkan kita tanpa apa-apa putusan, jawapan dan tidak berlalu meninggalkan kita dalam kebingungan, terpinga-pinga, dan tercengang.Seumpama sang kekasih pergi meninggalkan kekasihnya tanpa khabar dan berita, tanpa jawapan dan keputusannya. Siksanya jiwa jika diperlakukan begitu ! Tetapi tidak pada bulan Ramadhan ia pergi meninggalkan kita dengan anugerah dan ganjaran yang dijanjikan Tuhan.

Itulah hari kemenangan, yang disambut setelah menyempurnakan tuntutan puasa bulan Ramadhan. Inilah ganjarannya, 'Iedul Fitri sebagai hari kejayaan dibulan Syawal sebaik sahaja selesai Ramadhan. Sunnahnya, 'Iedul Fitri disambut dengan penuh kegembiraan dan menzahirkan kegembiraan itu dengan memuji dan membesarkan Allah Ta'ala.

Bagaimanapun, sebagaimana pernah saya katakan tentang amalan menyambut 10 malam terakhir di bulan Ramadhan, umat Islam ketika meraikan hari lebaran ini juga terbahagi kepada dua keadaan dimana sebahagian ahli hikmah berkata:

"Tiada seorangpun yang bergembira dengan selain Allah kecuali kerana kelalaiannya terhadap Allah, sebab orang yang lalai selalu bergembira dengan permainan dan hawa nafsunya. Sedangkan orang yang berakal merasa senang dengan Tuhannya."

Orang yang bergembira kerana perginya Ramadhan kerana berakhirnya kongkongan terhadap nafsunya juga turut merayakan 'iedul fitri. Mereka berbondong-bondong pergi memenuhi pelabagai tempat hiburan dan permainan yang bertentangan dengan syariat. Hari raya 'Iedul Fitri dirayakan dan diraikan bersesuaian dengan kehendak nafsunya yang jauh dari sunnah Nabi shallallahu'alaihiwasallam. Mereka lalai dalam ibadat puasanya, mereka juga lalai dalam meraikannya. Mereka melakukan pembaziran harta dengan tujuan untuk menggembirakan tuntutan hawa nafsu mereka. Kembalinya kepada fitrah pada mereka ialah kembali kepada tuntutan nafsu. Semoga Allah Ta'ala memberi hidayahnya dan mengampuni segala dosa-dosa mereka. Semoga Allah Ta'ala jauhkan kita daripada amalan-amalan sedemikian dan juga hawa nafsu yang tidak tertuntun melainkan dituntun oleh syaithan yang direjam. Na'udzubillahimin dzalik !

Satu keadaan lagi dimana, orang yang bergembira atas anugerah Allah Ta'ala selepas perginya Ramadhan kerana berakhirnya bulan Ramadhan yang dijanjikan Allah Ta'ala kepada mereka yang berjaya mendidik dan menuntun hawa nafsunya kepada fitrah beribadah kepada Allah Ta'ala. Di hari raya 'Iedul fitri, mereka berzikir dengan mengucapkan pujian dan membesarkan Allah Ta'ala pada malamnya atas kemenangan mendidik hawa nafsu. Bersungguh-sungguh menunaikan ibadah samada solat nafilah dan tidak lupa menunaikan zakat fitrah membersihkan harta-harta mereka pada malam sebelum mengerjakan solat 'iedul fitri.

Inilah perbezaan cara meraikannya, inilah hari raya yang dianugerahkan Allah Ta'ala kepada hamba-Nya bagi menggantikan perayaan yang batil dan tidak menepati kehendak Islam. Inilah yang dilakukan oleh Rasulullah shallallahu'alaihiwasallam ketika tibanya di Madinah, ketika mana kaum Anshar memiliki dua hari raya, mereka bermain-main didalamnya, maka Rasulullah shallallahu'alaihiwasallam bersabda:

"Allah telah memberi ganti kepada kamu dua hari raya yang jauh lebih baik, iaitu "iedul fitri dan 'iedul adha"- HR. Abu Daud dan An-Nasa'i.

Hari raya ini adalah pelengkap kepada puasa Ramadhan yang merupakan rukun Islam ke 4. Tertunainya rukun Islam ke 4 ini, maka mereka akan mendapatkan ampunan daripada Allah Ta'ala dan terbebas daripada api neraka. Hari raya 'iedul fitri merupakan pembagian hadiah dan hendaklah kita menerima hadiah itu dengan menghargai kepada pemberinya dengan menunaikan segala tuntutan daripada-Nya. Oleh itu bersyukurlah, dan beribadahlah dengan zikir, solat, sedekah, ziarah menziarah sesama kerabat mudahan mendapat rahmat dan ampunan-Nya.

Dikesempatan ini, saya ucapkan Selamat Hari Raya 'Aidil Fitri '2009, semoga Allah menerima amalan kami dan amalan kamu.

Maaf Zahir dan Batin.
Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Tasrif (تصريف): Pengenalan

Tanda Al-Ismu:"ا ل" dan التنوين

Mengenal Kata Nama الأسم