Skip to main content

Bahasa Arab: Struktur Ayat - بِنَأ الجُملَة - Syntax

Pengenalan


Kajian Tatabahasa Bahasa Arab seperti juga mana-mana bahasa dunia lainnya, ianya melibatkan kajian tentang:
  1. Perkataan - الكلمة - Words; ilmu morfologi ( binaan kata) - morphology- الصرف.
  2. Ayat - الكلام - Sentences; ilmu sintaksis (binaan ayat)- syntax - النحو.
Kedua-dua ilmu amat penting untuk dikuasai oleh sesiapa yang hendak menguasai Bahasa Arab Standard - Fushah. Walaupun penguasaan terhadap kedua-duannya tidak menjamin seseorang dapat bertutur Bahasa Arab dengan lancar atau memahami perbicaraan bahasa Arab tetapi sudah pastinya ilmu ini dapat membantu pengamalnya dalam memahami kalam Allah secara benar menurut kaedah-kaedah bahasa Arab.

Firman Allah Ta'ala;
قُرْآنًا عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِي عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
Al Quran dalam bahasa Arab yang tidak ada kebengkokan mudahan mereka bertakwa.
(Az-Zumar:39)
Bagaimanapun, pada entri ini penulis menumpukan kajian dalam ilmu sintaksis - struktur binaan ayat - nahu. Dalam tatabahasa Melayu, ayat yang diucapkan terdiri daripada pelbagai perkataan yang disusun mengikut maksud yang hendak disampaikan kepada pendengar. Sebagai contoh perhatikan ayat di bawah ini:

Zaid + pergi + ke + sekolah.

Terdiri daripada;

Zaid = Kata Nama, pergi = Kata Kerja, ke = Kata Sendi, sekolah = Kata Nama

Begitu juga dalam tatabahasa Arab, "Ayat" - Sentences dalam bahasa Arab dinamakan al-Kalamu - ejaan Arab- الكَلامُ, juga dinamakan الجملة - al-jumlatu, ianya adalah terdiri daripada kata atau lafaz yang tersusun dari 2 atau lebih. "Kata" dalam bahasa Arab dinamakan "al-Kalimatu" -ejaan Arab- الكَلِمَةُ atau "al-lafzu"-ejaan Arab- اللفظ.

Sebagai maklumat, ayat terbahagi kepada dua keadaan oleh ahli nahu:

1) Ayat Lengkap

Dalam istilah Bahasa Arab dinamakan "al-jumlatul mufidatu" - ejaan Arab - الجُمْلَةُ المُفِيْدَةُ. Ayat yang memberi pengertian yang sempurna bagi pembicara dan pendengarnya. Syaratnya iaitu susunan perkataan yang disengajakan dan terdiri lebih daripada 2 atau lebih perkataan, yang membawa pengertian yang berfaedah. Contohnya;
1. قَامَ زَيْدٌ - Zaid sudah berdiri
atau
2. زَيْدٌ قَائمٌ - Zaid yang berdiri

Dua ayat di atas tersusun daripada dua perkataan iaitu قَامَ ertinya "telah berdiri" dan زَيْدٌ ertinya "Zaid" nama seorang lelaki. Ayat ini sudah sempurna dan dapat difahami oleh pendengarnya. Ini adalah sebahagian daripada contoh struktur ayat yang ringkas dalam Bahasa Arab.

2) Ayat Tidak Lengkap

Dalam istilah Bahasa Arab dinamakan "al-jumlatu ghairul mufidati" - ejaan Arab - الجُمْلَةُ غَيْرُ المُفِيْدَةِ. Ayat yang tidak memberi pengertian sempurna kepada pembicara dan pendengarnya. Iaitu susunan perkataan yang tidak menepati syarat pengertian ayat yang lengkap sebelumnya. Contoh ayat;

1.ان قَامَ زَيْدٌ - Jika Zaid telah berdiri.

atau

2. غُلامٌ زَيْدٌ - Anak Zaid.....

atau

3. زَيْدٌ - Zaid...
Kesemua ayat contoh di atas tidak menepati syarat ayat yang lengkap, kerana yang pertama ayatnya tergantung sedangkan ia memerlukan akibat dari ان , yang kedua memerlukan keterangan lainnya dan yang ketiga perkataan tunggal atau terdiri daripada satu perkataan sahaja. Ini adalah ayat yang tidak lengkap.

Kita abaikan ayat yang tidak lengkap ini kerana ianya tiada memberi sebarang faedah untuk dikaji kerana maklumat yang dikandungnya tidak lengkap.

Terdapat 3 Jenis Struktur Ayat.;

Berhubungan dengan Ayat Lengkap, struktur susunan ayat terdapat 3 keadaan, dinamakan mengikut jenis perkataan pertama dalam struktur ayat tersebut iaitu terdiri:
  1. Di awal ayatnya terdapat perkataan kata kerja (verb) - bahasa Arabnya al-Fi'lu (الفِعْلُ). Kategori ayat ini dinamakan sebagai "al-jumlatul fi'liyyatu" - ejaan Arabnya الجُمْلَةُ الفِعْلِيَّةُ kerana struktur ayatnya bermula dengan kata kerja . Contoh; قَامَ زَيْدٌ (Zaid sudah berdiri) - قَامَ adalah kata kerja. Ia melibatkan susunan dua kalimat iaitu kata kerja dan pelaku - فِعْلٌ dan فَاعِلُ.
  2. Di awal ayat, perkataan kata nama (noun) - bahasa Arabnya( الأِسْمُ). Kategori ayat ini dinamakan sebagai "al-jumlatul ismiyyatu" - ejaan Arabnya الجُمْلَةُ الأِسْمِيَّةُ kerana struktur ayatnya bermula dengan kata nama. Contoh; زَيْدٌ قَائِمٌ (Zaid yang berdiri) - زَيْدٌ adalah kata nama. Ia melibatkan susunan subjek dan prediket - مبتداء dan خبر.
  3. Di awal ayatnya, perkataan selain daripada kata nama dan kata kerja iaitu kata tugas - bahasa Arabnya -Harfun حَرْفٌ dan al-Zhorfu (الظَرْفُ). Kategori ayat ini dinamakan sebagai "al-jumlatul zhorfiyyatu" - ejaan Arabnya الجُمْلَةُ الظَرْفِيَّةُ kerana struktur ayatnya bermula dengan kata tugas iaitu harfun dan al-Zhorfu. Contoh ayat bagi harfun ; فِي البَيْتِ زَيْدٌ (Di dalam rumah Zaid ) - فِيْ adalah kata sendi bentuk harfun.
Kita akan mempelajari setiap daripada perkataan-perkataan ini dan pembahagiannya agar mudah untuk menstrukturkan ayat dalam bahasa Arab.

Bahasa Arab juga tidak terlepas daripada penggolongan kata-kata seperti bahasa Malaysia sebagai contoh dalam pelajaran Tatabahasa Melayu, perkataan digolongkan kepada 4 jenis iaitu Kata Nama, Kata Kerja, Kata Adjektif, dan Kata Tugas. Kita akan pelajari golongan atau bentuk kata-kata ini.

Insyallah ! Wasalamu'alaikum.

Comments

  1. SYUKRAN ALA HAZIHI MAKLUMAT... saya berminat dgn huraian anda..

    ReplyDelete
  2. minta izin utk copy dan bahan tambahan utk blog saya...

    lawati : buhuuralilmi.blogspot.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Pandangan Anda ?

Popular posts from this blog

Tubuh Sihat Otak Sihat

Alhamdulillah !

Pernahkah anda mendengar pepatah ini "Akal Yang Sihat Berada Dalam Tubuh Yang Sihat" ? Bagi mereka yang pernah bersekolah aliran arab atau mereka yang mempelajari Bahasa Arab sudah pasti tahu tentang pepatah ini. Pepatah ini merupakan pepatah orang Arab, lafaz Arabnya;
العَقْلُ السَّلِيمُ في الجِسمِ السَّلِيْمِ
Apabila melafazkan kalimat ini, segera ingatan saya mengimbau kenangan ketika di zaman persekolahan dahulu. Ini adalah antara kalimat yang dijadikan bahan pertandingan menulis khat antara para pelajar tingkatan 5 ketika saya di Sekolah Menengah Agama Marang, Terengganu sekitar tahun 1990. Indahnya zaman persekolahan, namun segalanya berakhir jua namun kalimat ini masih melekat dihati dan minda saya walaupun telah hampir 20 tahun berlalu.

Kalimat ini mencetuskan semangat saya untuk terus beriadhah melakukan aktiviti yang melibatkan gerakan anggota badan seterusnya memastikan tubuh badan sentiasa sihat kerana hanya tubuh yang sihat akan menjamin akal atau m…

Ramuan Bawang Putih, Madu dan Cuka Epal Untuk Kesihatan Seisi Rumah

Musim demam selsema ini amat membimbangkan kita semua tambahan lagi adanya penularan virus H1N1/09. Ekoran dari ketakutan dan kebimbangan sebahagian daripada kita terhadap wabak berjangkit ini (pandemic) pelbagai tips disebarkan untuk mengelakkan dari dijangkiti virus merbahaya ini. Ini termasuk sms yang saya terima daripada seorang rakan berkenaan rahsia mengapa orang cina kurang dijangkiti dan tiada kes kematian dikalangan bangsa itu sejak penularan virus tersebut. Amalan pemakanan orang cina yang gemarkan bawang putih adalah antara faktor mereka kurang mendapat jangkitan virus H1N1/09. Juga didapati tips mengambil supplement vitamin C secara kerap dan lebih dari seperti biasa. Sebaran tentang kelebihan bawang putih dan vitamin C dalam mengelakkan jangkitan virus secara saintifiknya adalah benar.



Bawang Putih dikatakan berasal dari China.
Dalam pada itu, janganlah dalam isu ini kita mengaitkan dengan semangat perkauman dan menganggap bangsa lain menyembunyikan tips-tips kesihatan ini …

Perbezaan Syariah dan Fiqh

Assalamua'alaikum warahmatullahi wabaraktuh;

Dikalangan penulis terutamanya mereka yang berfahaman liberal memahami bahawa hukum syariah dan hukum fiqh itu berbeza. Mereka mendakwa hukum fiqh adalah produk akal manusia bukan datang daripada Allah Ta'ala dan hukum syariah itulah sebenarnya hukum-hukum yang datang daripada Allah Ta'ala. Benarkah dakwaan mereka ini ? Mereka juga berjaya mempengaruhi sebahagian daripada orang-orang awam dengan kefahaman ini. Lantas berlakunya penolakan terhadap hukum-hukum fiqh oleh mereka dan mencukupkan diri dengan hukum-hukum yang terdapat dalam Al-Quran sahaja atau Al-Quran dan As-Sunnah sahaja. Ini adalah sesuatu yang tidak benar sama sekali. Menolak hukum-hukum fiqh secara tidak langsung sebenarnya menolak syariat Allah itu sendiri.


Kitab Al-Umm, kitab fiqh mazhab Al-Imam As-Syafi'e Sebelum mengupas lebih lanjut fenomena ketidakfahaman ini,marilah kita sama-sama menelaah sedikit maksud istilah syariah dan fiqh itu sendiri.

Maksud syar…